mandag 24. mars 2008

XP til folket!

På innestengte rom over hele landet, sitter gutter og jenter som bruker ledige tid og stunder på å opparbeide seg mest mulig experience points, i ulike online rollespill. Mye av denne tiden brukes ikke til det man gjerne tenker på som tradisjonell spilling, men mer eller mindre ”pliktarbeid” for å komme i høyest mulig level. Å gjøre ”ikke-underholdende” eller repeterende handlinger, også kjent som ”grinding” forklares av wikipedia på følgende måte:

"Several answers have been suggested for the question of why players grind. A major motivating factor is the player's desire to attain what appears to be the game's ultimate goal regardless of spending the time on doing so, which for many games is to reach the maximum level.... Sometimes players might actually enjoy repetitive tasks as a way of relaxing, especially if performing the task has a persistent, positive result."

Jeg tror, at dersom man kan finne glede i å få en avatar på en skjerm til å gå opp i level ved å gjøre repetetive og tilsynelatende uproduktive handlinger (ja, jeg vet at grind-faktoren varierer sterkt på de ulike momorpurgerene, men la meg prøve å få frem et poeng et sted) skulle man tro at de samme personene ville vært villig til å kunne gjøre repetitive handlinger selv, om de selv kunne samle exp og gå opp i level.

For eksempel, kunne disse innarbeides i militæret;
Pusse sko – 5 exp
Vaske 1 kvm – 0,5 exp
Marsjere 1 km - 20 exp
Man gikk opp i level ved hvert 1000. exp., og det ville da selvsagt gå konkurranse i å ha høyest mulig level innen førstegangstjenesten var unnagjort. Man ville muligens få en del som blir sittende å pusse sko eller tar seg en tur ut og marsjerer hele natten fordi de ikke får tid til å gjøre når de faktisk må jobbe og må opp 4 level for å ta igjen kompisene, men litt svinn må man regne med.

Her tror jeg definitivt at arbeidslivet/skoleverket/militæret kan ha mye å lære, for denne gleden av å gjøre tilsynelatende kjedelige ting for å oppnå en positiv belønning (økt level) er en så sterk motivasjonsfaktor at den ikke burde undervurderes. For å nå ungdommen må man tilby noe ungdommer vil ha, og så mange ungdommer foran så mange dataskjermer kan ikke ta feil. De vil ha experience points. Og vi bør gi det til dem.

EDIT:
lol, det fantes visst noe sånt fra før
http://www.chorewars.com/

Ingen kommentarer: