mandag 24. mars 2008

Om piratkopiering og slikt

Etter piracykillsmusic.no-kampanjen kom motreaksjonen, piratgruppen som startet piracykillsnomusic.no... Tenkte en ting eller to da jeg leste gjennom siden deres, tenkte jeg skulle skrive det her.

Dere er sinte fordi det er et dårlig nedlastingstilbud for musikk, spesielt norsk. Helt enig. Kvaliteten på nedlastbar musikk er for dårlig, og det virker ikke som det er noen stor vilje til å legge ut lossless varianter av musikken. I tillegg er den største nettbutikken for musikk, iTunes, ikke kompatibel med vanlige mp3spillere. Selvfølgelig er ikke dette godt nok. I dag er ikke nedlastinger et reelt alternativ til å kjøpe en CD lydkvalitetsmessig.

Men piratgruppen vil ha det til at piratkopiering ikke skader, og at plateselskaper er avlegs, og at piratkopiering derimot gagner artister. Her er jeg ikke heeelt enig akkurat.

Hvis plateselskaper var avlegs og ingen trengte dem lenger, hvorfor er det da attraktivt å få platekontrakt? Ja, man kan markedsføre seg selv på internett, men er markedsføring bransjens eneste rolle? Det er vel en dårlig skjult hemmelighet at internett gjør at enkelte band får publikum de ellers ikke ville nådd ut til, og det er jo vel og bra. Kvaliteten på musikken er så ymse, men det er jo ikke rart, studiotid er dyrt og ikke alle har råd til profesjonelt utstyr. Man har gjerne også produsert sin egen musikk, det er ikke gratis å få folk til å fikse sånt heller. Best å bli glad i eJay,ViritualDJ, Garage Band og likn først som sist, for uten plateselskap blir det hjemmesnekret musikk som gjelder.

Kjærligheten til musikk er vel og bra, og mange vil nok si at de aldri kunne tenkt seg å gjøre noe annet enn å være musikere. Er det riktig av oss å se på musikk som "vann i springen" som piracykillsnomusic kaller det, som noe folk skal gjøre helt frivillig og gi fra seg helt gratis? Hvordan skal man motivere noen til å skrive sanger, når man vet at for hver time man skriver og produserer musikk er en time man ellers kunne brukt til å jobbe og tjene penger? Skal artistene gjøre dette av ren godhet, selv om dette betyr at de knapt har inntekt?

Jeg ser jo hvorfor det skurrer at artister lider under piratkopiering. Hvorfor skal jeg gidde å betale for 50 Cent sin siste plate når jeg ser han kjøre rundt i Hummere med nok diamanter i kjedet til å ha en middels stor landsby i Sierra Leone på samvittigheten? Han tjener jo penger på platekontrakten, på platesalget, på nedlastinger og på konserter. Det er et typisk argument å trekke frem styrtrike amerikanske artister som eksempel på at man tjener penger på musikk på tross av piracy. Det er jo en ting folk ofte glemmer, og det er at har man en turné i USA, kan man ha konserter for titusener av mennesker dag etter dag etter dag uten å reise spesielt langt. Slikt gir selvsagt store konsertinntekter.

Prøv å gjøre det samme i Norge, med små byer spredt over store geografiske avstander.

Don´t quit your day job får plutselig en ny betydning, snart vil det ikke gå an å leve av musikk og det vil ikke være et tegn på at du suger, men bare på at du ikke har sjans å leve av musikken lengre.

Piratkopier, ripp, jeg moraliserer ikke, har faen ikke noen kritthvit samvittighet på den fronten selv. Bare ikke whin når den eneste musikken som blir laget profesjonelt er jazz, fordi det kun er folk over 40 som kjøper musikk. Favorittbandet deres får nemlig ikke fri fra jobben for å dra på turné eller spille inn plater

Ingen kommentarer: