mandag 24. mars 2008

Kino trigger en del irritasjon, her i januar 06

Nå er dette sikkert bare fordi jeg begynner å bli gammel, og bare bitcher om at alt var bedre før. Kanskje var jeg mindre irritabel før, men jeg syns at kinopublikummet har nådd et nytt lavmål. Prøvde fortvilt å se Narnia med lillebroren min i dag, noe som viste seg å være nesten umulig.

Ikke vet jeg om det er fordi dvder er veldig billige eller på grunn av nedlastinger etc. slik at folk ser mye mer på film men jeg tar meg selv i å lure på om de ved siden av meg på kinoen glemmer at de ikke sitter foran TVen og ser filmen. Og for første gang siden jeg begynte å gå på kino er de voksne nå like ille, eller verre enn fjortisene.

Klapping på kinoen er et nytt og forferdelig fenomen, som jeg først oppdaget da jeg var og så første Ringenes Herre filmen. Altså, helt greit, hvis du vil klappe etter at du har sett filmen fordi du syns den var så fantastisk, så får du bare kjøre på. Jeg ser ikke helt vitsen med det, for det sitter trolig ingen som var med å lage filmen i salen, hvem klapper man for da, de kinoansatte? Det fine lerretet? Uansett. Man klapper ikke midt i filmen. Uansett hvor tøft eller kult du syns det som skjer på filmen er. Det er utrolig teit. Hvis du har lyst å slå hendene sammen som en idiot, gjør det etter filmen.

Og du, mediestudent og/eller selvutnevnt filmekspert, klarer du ikke å sitte stille i halvannen time og bare SE PÅ filmen uten å rakke ned på skuespillere, farger og kameravinkler og trekke inn alle andre obskure kunstfilmene du kan komme på som er SÅ mye bedre, du imponerer ingen, vent til den kommer på dvd eller se den midt på dagen sånn at du kan snakke til deg selv helt alene..

At du ikke liker filmen er ingen unnskyldning for å sitte og preike og forstyrre for de andre. Ingen som tvinger deg til å være der, det er bare å gå.

Sitt ned. Se på filmen. Sitt i ro. Hold kjeft.Klarer du ikke det, gå. Kan det være så vanskelig??

1 kommentar:

Pseudonym sa...

Ahw.

Klapping under filmen?

Jeg skylder på mess-tv som har fått alle til å tro at ting på skjermen er interaktivt. Til en hver tid.