torsdag 12. juni 2008

En god latter forlenger livet

Nå er sommerferien endelig i gang, og jeg har gjort meg ferdig med PSYC112-forelesningene på Open Yale. En ting som jeg synes var veldig moro var en forelesning om latter, som er et interessant fenomen. Men hvorfor ler vi? En teori er at vi ler av ting vi ser som er ukjente, men den er rimelig dårlig. Du kan helle så mye cornflakes inn i vaskemasjonen du bare vil, men jeg kommer ikke til å le av det bare fordi jeg aldri har sett det før. En definisjon jeg derimot falt veldig for, var at latter kom når det skjedde noe fælt med noen som ikke var deg, eller som Dave Barry sier:
The most important humor truth of all is that to really see the humor in a situation you have to have perspective. Perspective is derived from two ancient Greek words, ‘pers' meaning something bad that happens to someone else and ‘ective' meaning ideally somebody like Donald Trump.


Mel Brooks har en annen definisjon:
"Tragedy is when I cut my finger. Comedy is when you fall in an open sewer and die."


Med det i bakhodet, kos dere med "funny accidents"

Ingen kommentarer: