fredag 3. oktober 2008

Force Majeure

Def:
Force majeure (fransk for «større krefter») er en vanlig klausul i kontrakter som i utgangspunktet løser en eller begge parter fra ansvar for mislighold når en ekstraordinær hendelse utenfor partenes kontroll, som flom, krig, opprør, naturkatastrofer osv hindrer en eller begge parter i å gjennomføre forpliktelser foreskrevet i kontrakten.


Det har vært dager som startet bedre enn denne. Jeg våknet med det som, i følge meg selv, var oseaner av tid før jeg skulle komme meg til toget til Bergen, nemlig omtrent en time. Og jeg var jo nesten ferdig med pakkingen også.

Jeg ankom stasjonen 5 min før toget gikk, rakk det mao. med et nødskrik. Jeg hadde selvsagt ikke rukket frokost (eller den vanligvis innberegnede rimituren) så jeg var mentalt forberedt på å hjemsøke toget etter en trillevogn, sist gang jeg hadde kastet meg på et tog uten frokost eller mat kom først trillevognen etter 5 timer, og kunne kun tilby Smash.

Men da jeg kom inn i vognen innså jeg tre fantastiske ting:
1) Jeg sitter ved vinduet
2) Jeg sitter 2 meter fra cafevognen
3) Jeg rakk faktisk toget!

Mer flaks gikk det vel ikke an å ha, tenkte jeg, og da var det gjort. Vi hadde ikke reist i mer enn et par (ikke som den løselige betegnelsen enkelte bruker om alle tall mellom 2 og 7, men det faktiske tallet to) timer da vi fikk høre at det brant på bergensbanen og at togtransporten skulle bli til busstransport. That´s more like it.

Og hvis du liker å skremme foreldre: Ring, begynn setningen med "det brenner" og kjør deretter inn i et område som ikke har mobildekning i en halvtimes tid. Neste gang blir det SMS.

Da vi kom frem til stasjonen vi skulle bytte på, fikk vi streng beskjed om å oppføre oss pent, og å slippe frem familier med små barn og eldre. Man skulle tro slike formaninger ikke skulle være nødvendige, men alle som har vært i en butikk idet brødet blir halv pris vet hva grunnen er. Jeg syns ideen om å samle alle småungene på en og samme buss var alldeles fortryllende, så jeg tok ventingen på neste buss med et smil. De små er veldig søte, men en sekstimers busstur der jeg gjerne skulle få unnagjort litt lesing er fin å gjøre i stillhet.

Bussturen gikk forsåvidt greit. Jeg sendte en tanke til menneskene på "småungebussen", som sikkert ikke hadde det like chill som meg. På Voss ble vi jaget ut av bussen igjen, og inn i et lokaltog. Greit nok, ikke alltid enkelt å være logistiker når mye skjer på en gang.

Men altså, sure miner for at VI var treige da vi forflyttet oss fra bussen til toget på Voss og at de ble forsinket pga oss?
1) Dere sa vi skulle ta toget, riktignok først etter at vi hadde vært i bussen i 5 min på stasjonen.
2) Bussene ankom faktisk ikke samtidig. Da vi skulle ta bussene videre var det bare 2 busser klare, hvor en av dem skulle på vidden.

Nei da sier jeg som NSB. Force Majeure ffs. Jeg ba aldri om å kjøre buss, og jeg er dessverre ikke verdens mest effektive losser. Når jeg tror jeg skal kjøre buss og etter 5 min på stasjon får beskjed om at "å ja, herfra skal dere ta toget", er det ikke min feil at jeg blir for sein. Vis litt storsinn.

Så var det ny billettkontroll.
Billetten ja. Moderne NSB-billetter (sånne som man får når man kjøper på nett) er ikke som billetter flest, men mer som en liten kvittering. Det gjør de umulige, jeg gjentar UMULIGE å finne i en stor sekk. Selv om det haddde vært The Ultimate Scam å utgi meg for en falsk turist som bare tilfeldigvis var på Voss med en enorm koffert og som visste at det hadde kommet folk inn med busser fordi det brant på Finse, er det vel ikke verdens mest sannsynlige scenario.. Etter å ha gjennomsøkt hele sekken fant jeg endelig billetten, og da ble man ikke kastet av lokaltoget i fart. Jeg vet ikke om de faktisk gjør slikt, men jeg ser mye på film.

Det er jo ikke så lenge til neste togtur så jeg benytter anledningen til å gjøre noen mental notes
- Matpakke
- Mer enn 2 min margin før toget går
- Sov i ro / lesestoff
- Legg billetten i kortholderen
Sånn

And yes, I would like some cheese with my whine.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg elsker å lese sånne innlegg. Litt synd at for å få lest slike betyr det at folk (jeg kjenner) mest sannsynlig har blitt utsatt for noe jeg absolutt ikke unner dem.

*dakarsKristin*

ALEX GO sa...

I really think this web site https://game79zone.com 바카라사이트 needs much more consideration. I’ll probably come back again to read mo