fredag 18. april 2008

Trond Espen Seim sier det regner i Bergen

Det er ramaskrik i Bergen (igjen). Denne gangen er det Trond Espen Seim, som portretterer en av bergens store "sønner" Varg Veum som har uttalt seg om Bergen. På kjendis.no kan man lese følgende.

- Du er omringet av høye fjell, det regner hele tida, og på den andre siden er havet. Husene presser seg inn i fjellet, og ofte blir denne trangheten i dalen så uutholdelig at byen truer med å sprekke som en betent kvise, sier skuespilleren videre.

Og dette skal være forferdelig ille? La oss se på facts. Regner hele tiden? Tøys og tull, vi slipper unna med beskjedne 260 nedbørsdager i året. Omringet av høye fjell? Greit nok, og man kan vel heller ikke argumentere noe spesielt overbevisende for at det ikke er sjø på den andre siden heller. Men "regner hele tida" for 260 lusne regndager? Nei alvorlig talt, dette er en helt hårreiende uttalelse som vi må bruke spaltemeter på spaltemeter på.

Så kom jeg på at jeg faktisk emigrerer snart. Nevermind.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, Bergen har jo ikke rekorden i antall regnværsdager på rad heller. Men der Bergen har 260 regnværsdager så har andre byer et betydelig antall snøværsdager også. Snør er mye mer hyggelig enn regn.

John sa...

Ja, huff. For en klyse han Seimen er. Fysj og fy.

Jeg er glad i byen min, men at Seim er en fornuftig kar som treffer spikeren på hodet skal jeg gjerne innrømme.