tirsdag 29. april 2008

Drømmen om å bli rik på nettet

Dagbladet har kastet seg på trenden å skrive om Sveriges mest kjente blogger, 17 år gamle Isabella, a.k.a. Blondinbella. I sin artikkel spys selvfølgelighetene ut en etter en, "etter jeg ble kjent mistet jeg mange av vennene mine", "folk er stygge med meg" etc. Ingenting av dette er vel egentlig _nytt_ på noen som helst måte, folk som stikker seg litt frem tiltrekker seg jo drittslengere og misunnelse. Sånn sett føler jeg meg egentlig ganske trygg. Det å være kjent for å være kjent, som Blondinbella egentlig faller litt under, er et litt sært fenomen i Norden. Når man til tider kommer med en del merkelige uttalelser (hvilke 17åringer gjør ikke det?) så får man oppmerksomhet. Jeg falt for målene hennes til fylte 20 år.



[ ] Köpa min egna lägenhet för mina bloggpengar, 10 mån kvar!
[ ] Börja plugga på juristlinjen på Sthlms Universitet
[ ] Starta upp ett nytt företag där jag ska coacha och hjälpa
bloggare att tjäna pengar.
[ ] Köpa en Dvärgspets (hund) som ska heta Cookie
[ ] Vara ordförande för MUF Norrmalm - minst!
[ ] Ha mitt egna radio - eller tv-program
[ ] .. Eller i sämsta fall skriva krönika i en tidning då och då..
[ ] Starta en egen stiftelse där unga blivande entreprenörer kan
söka bidrag till ett startkapital för deras företagsidé
[ ] Bli helt ekonomiskt oberoende i några år i alla fall
[ ] Skriva en bok om hur jag lyckades bli Sveriges mäktigaste tonåring
sedan Kung Karl den XII - Enligt PM Nilsson.


Men jeg skal ærlig innrømme, da jeg ble invitert til å skrive mine 10 mål for livet en tid tilbake, så føler jeg egentlig ikke at mine mål var så mye verre enn Isabellas.

Punkt en ble fjernet for å få vekk de idiotiske reklamene som fulgte utsagnet. Jeg vil ha ting folk trykker på, damn it!
[ ] Skrive Den Store Norske Romanen
[ ] ....Deretter aldri skrive et ord igjen og bare leve på royalties, som et litterært one hit wonder. Kan bli komplisert å kombinere med en del av de videre målene
[ ] Doktorgrad. Minst en.
[ ] Vinne Nobelprisen i litteratur/økonomi. Helst alene
[ ] Stort hus, Steinway-flyget og eget musikkstudio. Og et eget treningsstudio også.
[ ] Lage en skikkelig komplisert middag ingen ler av og der noen sier "nam" uten at de bare skal være høflige
[ ] Bli ønsket som statsministerkandidat, men alvorlig talt, man kan ikke få tid til alt
[ ] Spille en pianokonsert sammen med fullt symfoniorkester i en eller annen enorm konsertsal, etter å ha blitt oppdaget av en dirigent som gikk forbi huset mens jeg klimpret på flygelet.
[ ] Være pr-konsulent for "Steffypants for president 20XX" i USA
[ ] Sette en norgesrekord eller bli norgesmester i en eller annen idrett (begynner å skjønne det må bli noe obskurt hvis jeg skal ha sjans, det får gå)

Til mitt forsvar, ikke innen fylte 20, eller 30, for den saks skyld, men på lang sikt.

Men Blondinbella skiller seg også ut fordi hun faktisk tjener veldig bra på bloggen sin, noe som selvfølgelig gjør at svært mange ønsker å oppnå samme kjendisstatus / inntekter som henne. På hvert bidige moteforum (ja, jeg leser på moteforum, jeg inhalerer ikke, ok?) finnes det ørten linker til moteblogger til jenter og gutter med en ting til felles: drømmer om heder, berømmelse og gratis klær. Men de fleste forsvinner i mengden, omtrent som de som tror at en myspace-konto er ensbetydende med snarlig platekontrakt.

Blondinbella har ca 40 000 lesere pr dag, jeg kan skryte med mellom en prosent eller en promille av dette, avhengig av om det er en bra eller dårlig dag. Det er nok med andre ord en stund til millionene vil strømme inn på konto. Med en kjapp beregning vil jeg dermed høyst uvitenskaplig anslå at verdien av bloggen min er ca 1000 kr. Pr år. Haha, ja dette er innbringende greier. Kanskje det kommer en plastkam på døren en dag også. Ja, du kan tjene penger på å blogge. Men trolig ville det store flertallet ha gjort det mye bedre ved å stille seg på et gatehjørne med en 7-11 kopp og tigget. Jeg vet jeg ville gjort det i alle fall.

Det beste eksempelet på hvor lite penger det kan være i ymse internettaktiviteter illustreres fint i en South Park episode som man kan se på nett (helt gratis, og lovlig) på South Park Studios. Episoden heter Canada on strike og her er direktelink til episoden.

Drømmen min er, i tillegg til en mer "normal" karriere å få noe tilsvarende en av hovedpersonene i Nick Hornbys bok Et godt menneske har, nemlig en spalte a´la "Den sinteste mannen i Holloway", der mannen i huset har gjort sitt dårlige humør til et levebrød. Man trenger ikke nødvendigvis være sinna hele tiden, men en spalte hadde vært hyggelig. Men blogspot gjør susen, i hvertfall foreløpig.

Ingen kommentarer: