lørdag 19. april 2008

Fotgjengerfelt? Du mener vel fartsstriper?

Fotgjengerfelt er skumle. Dagbladet har som et fint illustrasjonsbilde i sin artikkel et fotgjengerfelt med så og si null sikt. Men fotgjengerfelt fungerer heller ikke der det faktisk er sikt. Det er en opplest og vedtatt sannhet at det å stoppe for fotgjengere er en regel med en del klart definerte unntak, som, med tanke på sin vide utbredelse trolig blir lært videre på en god del trafikkskoler her i landet.

- Har du en bil som koster over 500 000 kroner, gjelder ikke regelen om fotgjengerfelt. Spesielt gjelder dette biler som med litt godvilje kunne blitt klassifisert som tankser uten kanon.
- Dersom det er rushtrafikk, gjelder ikke regelen for fotgjengerfelt, vi må respektere at bilistene som tar snarveien gjennom veien der vi bor har en del tid å ta igjen som de brukte i kø for å komme hit.
- Mellom klokken 7 og 9 gjelder ikke regelen for fotgjengerfelt, for fotgjengere er i veien når man skal komme seg til jobb.
- Fotgjengere skal alltid signalisere tydelig at de skal over veien med å begynne å gå ut i veien før du bremser ned. Deretter gir du beskjed til fotgjengeren om du har tenkt å bremse, og så får heller fotgjengeren hive seg tilbake på fortauet hvis det ikke passer for deg.
- Fotgjengerfelt er et fint sted å stå i kø med bilen, for der er det nesten aldri noen andre biler å konkurrere med plassen med. Det er, i tillegg til svinger og bakketopper, også et utmerket sted å parkere bilen.

Det er tydelig at dersom akselerering, bremsing, svinging og lukeparkering faller under pensumet i faget BIL101, så er "oppførsel rundt fotgjengerfelt" mer BIL364, et masterkurs som ikke er obligatorisk, og som bare enkelte tar for moro skyld. Dette synes jeg politikerne og veivesenet kan begynne å ta høyde for, og heller bruke mindre penger på å male fotgjengerfelt eller legge et lag ekstra asfalt og deretter fotgjengerfelt (som bare blir fartsstriper med hopp) og heller begynne å bygge gangbroer. Eventuelt får det skje noe med kjøreopplæringen.

Avslutningsvis, selv om disclaimeren pleier å komme på begynnelsen, så skal det sies at jeg alltid ser meg til begge sider før jeg går ut i veien, signaliserer klart at jeg skal over veien, og venter ALLTID på grønt lys. Det har ikke stoppet meg i å være i et tosifret antall nestenulykker som konsekvens av at bilister ikke skjønner hva fotgjengerfelt brukes til.

1 kommentar:

John sa...

Bruk refleks er alt jeg har å si.

Jeg går faktisk på rød mann, men kun etter å ha dobbel- og trippelsjekket at det ikke kommer biler som mener fotgjengere er fritt vilt når de går på rødt. Det tar så vanvittig lang tid å få grønn mann i krysset Agnes Mowinckels gate - Lars Hilles gate.